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Computer and internet use by ophthalmologists and trainees in an academic centre

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      Abstract

      Objective: The purpose of this study was to determine computer, internet, and department web site use by members of the Department of Ophthalmology and Vision Sciences at the University of Toronto in Toronto, Ont.
      Design: Cross-sectional analysis.
      Participants: Eighty-eight members of the Department of Ophthalmology and Vision Sciences who responded to a survey.
      Methods: One hundred forty-eight department members (93 staff, 24 residents, and 31 fellows) were invited via e-mail to complete an online survey looking at computer and internet use. Participation was voluntary. Individuals who did not fill in an online response were sent a paper copy of the survey. No identifying fields were used in the data analysis.
      Results: A response rate of 59% (88/148) was obtained. Fifty-nine percent of respondents described their computer skill as “good” or better; 86.4% utilized a computer in their clinical practice. Performance of computer-related tasks included accessing e-mail (98.9%), accessing medical literature (87.5%), conducting personal affairs (83%), and accessing conference/round schedules (65.9%). The survey indicated that 89.1% of respondents accessed peer-reviewed material online, including eMedicine (60.2%) and UpToDate articles (48.9%). Thirty-three percent of department members reported never having visited the department web site. Impediments to web site use included information not up to date (27.3%), information not of interest (22.1%), and difficulty locating the web site (20.8%).
      Conclusions: The majority of ophthalmologists and trainees in an academic centre utilize computer and internet resources for various tasks. A weak linear correlation was found between lower age of respondent and higher self-evaluated experience with computers (r = −0.43). Although use of the current department web site was low, respondents were interested in seeing improvements to the web site to increase its utility.

      Résumé

      Objet: Déterminer le degré d’utilisation de l’ordinateur, d’internet, et du site Web du département chez les membres du Département d’ophtalmologie et des sciences de la vision de l’Université de Toronto, à Toronto (Ont.).
      Nature: Analyse transversalle.
      Participants: Quatre-vingt-huit membres du Département d’ophtalmologie et des sciences de la vision qui ont répondu à un sondage.
      Méthodes: Cent quarante-huit membres du département (93 membres du personnel, 24 résidents et 31 fellows) ont été invités par courriel à répondre au sondage en ligne sur l’utilisation de l’ordinateur et d’internet. La participation était libre. Les personnes qui n’avaient pas répondu en ligne ont reçu la version imprimée du sondage. Aucun champ d’identification n’a servi à l’analyse.
      Résultats: Nous avons obtenu un taux de réponse de 59% (88/148). Cinquante-neuf pour cent des répondants ont décrit leur connaissance de l’ordinateur comme étant «bonne» ou meilleure; 86,4% utilisaient un ordinateur dans leur exercice clinique. Les tâches accomplies avec l’ordinateur comprenaient l’accès aux courriels (98,9%), l’accès à la littérature médicale (87,5%), la conduite des affaires personnelles (83%), et l’accès à l’horaire des conférences et des visites (65,9%). Le sondage a indiqué que 89,1% des répondants avaient accès aux textes révisés par les pairs en ligne, y compris eMedicine, (60,2%), et aux articles d’UpToDate (48,9%). Trente-trois pour cent des membres du département ont indiqué qu’ils n’avaient jamais visité le site Web du département. Les obstacles à la consultation du site Web comprenaient le retard de mise à jour de l’information (27,3%), l’information sans intérêt (22,1%), et la difficulté de trouver le site (20,8%).
      Conclusions: La majorité des ophtalmologistes en exercice et de ceux qui sont en formation dans un centre universitaire utilisent l’ordinateur et les ressources d’internet pour diverses tâches. Une faible corrélation linéaire a été constatée entre l’âge plus jeune des répondants et l’expérience plus grande de l’ordinateur selon le jugement personnel des répondants (r = −0,43). Bien que l’utilisation du site actuel du département soit faible, les répondants se disent intéressés à ce qu’on l’améliore pour en accroître l’utilité.

      Keywords

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