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National survey of Canadian ophthalmology residency education

      Abstract

      Objective

      To describe the current clinical, surgical, and other educational activities of Canadian ophthalmology residents.

      Design

      Cross-sectional study.

      Participants

      Canadian ophthalmology residents postgraduate year (PGY) 2 to 5.

      Methods

      An online survey was sent to residents in 2011 and 2014. The data sets were merged and analyzed using descriptive statistics.

      Results

      The response rate was 41% with an equal distribution across sexes and PGY level. Residents from each program responded. Clinical rotations were led by emergency and comprehensive ophthalmology. The least number of days were spent in oncology, refractive, and low-vision clinics. The mean number of full cases performed by PGY5 was 324 cataracts, 9 trabeculectomies, and 48 horizontal muscles. Most PGY2 to PGY5 students performed more than 10 laser procedures of each type surveyed. Subspecialty surgical volumes varied and were lowest for scleral buckle, refractive laser, penetrating keratoplasty, and floor fracture. The majority of residents received up to 10 hours per week of teaching and 4 to 6 weeks of Royal College study time. Most respondents attended at least 1 funded conference annually and met with program directors twice a year. Research time and grand rounds presentations varied greatly. Forty-six percent of residents had fellowship plans.

      Conclusions

      This study describes the current clinical, surgical, and other educational activities across Canadian ophthalmology residency programs. The data allows individual programs to evaluate their training models in relation to broader national trends.

      Résumé

      Objectif

      Cette étude a pour but de décrire les activités cliniques, chirurgicales et autres activités éducatives des résidents en ophtalmologie canadiens.

      Nature

      Participants à l'étude transversale : Des résidents en ophtalmologie canadiens de la 2e à la 5e année de formation postdoctorale (FPD).

      Méthodes

      Un sondage en ligne a été envoyé aux résidents en 2011 et en 2014. Les ensembles de données ont été fusionnés et analysés à l'aide de statistiques descriptives.

      Résultats

      Le taux de réponse a été de 41 %, et la répartition était égale entre les sexes et le niveau de FPD. Des résidents de chaque programme ont répondu. Les stages cliniques ont surtout été effectués dans des cliniques d'urgence ophtalmologique et en ophtalmologie générale. C'est en oncologie, en chirurgie réfractive et dans les cliniques de basse vision qu'ils ont passé le moins de jours de stage. Le nombre moyen de cas complets effectués par les FPD5 est de 324 cataractes, 9 trabéculectomies et 48 chirurgies des muscles horizontaux. La plupart des résidents de la FPD2 à la FPD5 ont réalisé plus de 10 interventions au laser de chacun des types précisés dans le sondage. Le nombre d'interventions chirurgicales surspécialisées était variable, les moins fréquentes étant la boucle sclérale, la chirurgie réfractive au laser, la kératoplastie transfixiante et la fracture du plancher orbitaire. La majorité des résidents ont reçu jusqu'à 10 heures par semaine d'enseignement et de 4 à 6 semaines de temps d'étude du Collège royal. La plupart des répondants ont assisté à au moins un congrès subventionné par année et ont rencontré leurs directeurs de programme deux fois l'an. Le temps consacré à la recherche et aux réunions scientifiques départementales varie considérablement d'une personne à l'autre. 46 % des résidents prévoyaient faire un stage postdoctoral (fellowship).

      Conclusions

      Notre étude décrit les activités cliniques, chirurgicales et autres activités éducatives des résidents des programmes d'ophtalmologie du Canada. Les données recueillies permettront aux programmes d'évaluer leurs modèles de formation par rapport aux grandes tendances nationales.
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