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Evaluating patient preparedness for cataract surgery and satisfaction with preoperative care

Published:January 14, 2019DOI:https://doi.org/10.1016/j.jcjo.2018.11.008

      Abstract

      Objective

      To evaluate preoperative preparedness and patient satisfaction after implementation of the Cataract Screening Preprocedural Questionnaire (CSPQ) at Hamilton Regional Eye Institute.

      Design

      Single-centred, prospective, cross-sectional study.

      Participants/Methods

      One-hundred fifty-one adult patients undergoing elective cataract surgery completed the CSPQ questionnaire. Based on the responses, patients were triaged to the preoperative anaesthesia clinic or booked directly for surgery. Outcome measures included anxiety level, delays or cancellations in surgery, preoperative blood pressure, glucose levels, and satisfaction with the quality of preoperative instructions provided. Results were compared between patients who attended and those who bypassed the preoperative anaesthesia clinic.

      Results

      Of the study population, 87 patients were female (57.6%) and the mean age was 72.0 ± 10.5 years. Only 11 patients (7.43%) were referred for preoperative consultation. Patients reported receiving preoperative instructions via handouts (94%) and verbally in combination with handouts (59.33%). Patients felt that adequate information was provided regarding preoperative medications (96.69%), eye drops (99.34%), fasting guidelines (98.68%), arrival time (99.34%), and instructions for accompaniment/drivers postoperatively (100%). All patients were compliant with the fasting guidelines. Patient satisfaction with the information received regarding cataract surgery and anaesthesia were 4.39 ± 0.88 and 3.80 ± 0.95, respectively. There was no difference in the anxiety level between patients who attended and those who bypassed the preoperative clinic (4.09 ± 2.92 and 5.18 ± 2.57, p = 0.14). There were no cancellations, delays, or immediate postoperative systemic complications.

      Conclusions

      The CSPQ model can be effectively used to streamline the preoperative preparation of patients for cataract surgery while maintaining a high degree of patient satisfaction with the perioperative experience.

      Résumé

      Objectif

      Évaluer la préparation avant l'intervention et la satisfaction des patients après la mise en œuvre d'un questionnaire de dépistage préopératoire dans la chirurgie de la cataracte (CSPQ, pour Cataract Screening Preprocedural Questionnaire) au Hamilton Regional Eye Institute.

      Nature

      Étude prospective transversale réalisée dans un seul centre.

      Méthodes

      Cent cinquante et un adultes devant subir une chirurgie élective de la cataracte ont répondu au CSPQ. Selon leurs réponses, les patients ont été adressés à la séance d'information préopératoire ou inscrits directement sur la liste de chirurgie. Les paramètres de mesure comprenaient le degré d'anxiété, les retards ou les annulations de la chirurgie, la tension artérielle préopératoire, la glycémie et la satisfaction envers la qualité des directives reçues avant l'intervention. Les résultats ont été comparés entre 2 groupes : les patients qui ont pris part à la séance d'information préopératoire et les autres.

      Résultats

      Sur l'ensemble des patients ayant pris part à l’étude, 87 étaient des femmes (57,6 %), et l’âge moyen était de 72,0 ± 10,5 ans. Seuls 11 patients (7,43 %) ont été adressés à la séance d'information préopératoire. Les patients ont signalé avoir obtenu de l'information sur l'intervention à venir par l'intermédiaire de documentation écrite (94 %) et sous 2 formes (verbalement et par écrit; 59,33 %). Les patients estimaient avoir reçu suffisamment d'information sur les médicaments préopératoires (96,69 %), les collyres (99,34 %), les lignes directrices sur le jeûne préopératoire (98,68 %), l'heure d'arrivée (99,34 %) et les directives sur l'accompagnement/le recours à un chauffeur après l'intervention (100 %). Tous les patients ont respecté les directives sur le jeûne préopératoire. La satisfaction des patients quant à l'information reçue sur la chirurgie et l'anesthésie se chiffrait à 4,39 ± 0,88 et à 3,80 ± 0,95, respectivement. On ne note aucune différence au chapitre de l'anxiété entre les patients qui ont pris part à la séance d'information préopératoire et les autres (4,09 ± 2,92 et 5,18 ± 2,57; p = 0,14). Il ne s'est produit aucune annulation, aucun retard, ni aucune complication générale immédiatement après l'intervention.

      Conclusions

      Le modèle du CSPQ peut simplifier efficacement la préparation des patients en vue d'une chirurgie de la cataracte tout en maintenant un degré élevé de satisfaction des patients quant à l'expérience entourant l'intervention.
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